Via beweging de ontwikkeling een boost geven en zo de basis verstevigen om tot leren te komen!

Meer over problemen met lezen en schrijven

Storingen in de centrale hoorverwerking kunnen op meerdere manieren tot problemen met het lezen en schrijven leiden:

Onevenwichtige waarneming van verschillende frequenties
- Als verschillende toonhoogtes (frequenties) niet evenwichtig waargenomen worden, kan dat ertoe leiden, dat op elkaar lijkende taalklanken gelijk klinken.
- Vele kinderen horen lage tonen luider dan hoge tonen. Voor de situatie op school betekent dat, dat zij storende nevengeluiden in verhouding tot de stem van de leraar / lerares zeer luid waarnemen.
Daarvoor is het voor hen nog moeilijker de gesproken taal juist te verstaan. Bovendien ontstaat een door de inspanning bij het luisteren veroorzaakte overbelasting, waardoor kinderen zich vaak korter concentreren kunnen.

Geen duidelijke dominantie van een oor
- In bepaalde omstandigheden is er geen dominant oor ontwikkeld of beide oren wisselen in dominantie heen en weer. Het gehoorde kan vertraagd waargenomen worden of in de volgorde door elkaar raken.

Samenspel van meerdere zintuigsystemen
- Een onevenwichtigheid in een zo belangrijk zintuig als het gehoor heeft ook uitwerking op het verwerken van andere zintuiglijke indrukken. Het gehele systeem van waarneming, verwerking en gebruik van zintuiglijke indrukken raakt uit het evenwicht. Zo worden ook indirect de optische indrukken bij lezen en schrijven door een centrale auditieve verwerking stoornis nadelig beïnvloed.