Via beweging de ontwikkeling een boost geven en zo de basis verstevigen om tot leren te komen!

Benaudira


De Benaudira methode; het fundament van ontspannen horen!

De Benaudira methode traint de centrale auditieve verwerking. De weg van het geluid van buitenaf tot aan het waargenomen geluid in de hersenen omvat meerdere stappen. Ten eerste bereikt het geluid het uitwendige oor en passeert de uitwendige gehoorbuis. Dan treft het op het trommelvlies en komt in het middenoor. Van daaruit wordt het naar het binnenoor overgedragen, waar het in neurale impulsen omgezet wordt. Deze impulsen bereiken via de gehoorzenuw de hersenen en worden daar verwerkt.

De volledige keten van het horen moet precies functioneren, zodat bijvoorbeeld spraakklanken optimaal waargenomen en van elkaar onderscheiden kunnen worden. Bestaat er echter op één punt van deze keten een probleem, kan ook het verwerken van het gehoorde belemmerd zijn. Liggen deze problemen op het gebied van het middenoor of binnenoor, moeten ze door een KNO-arts vastgesteld en zo nodig behandeld worden.

Ook als de oren optimaal functioneren, kan de centrale hoorwaarneming belemmerd zijn. Deze belemmering kan daarin bestaan, dat het kind algemeen te zacht hoort. Het kan echter ook het geval zijn, dat enkele toonhoogtes (frequenties) te gevoelig gehoord worden en in vergelijking daarmee andere frequenties niet gevoelig genoeg. Het gehoorde wordt dan onevenwichtig verwerkt. Bovendien is het voor een optimale hoorverwerking nodig, dat het samenwerken van de beide hersenhelften harmonisch is. Als dit niet het geval is, is er geen onmiskenbaar dominant oor, beide oren wisselen elkaar in de dominantie af. Het gehoorde kan dan vertraagd waargenomen worden of in de volgorde door elkaar raken.


Benaudira auditieve training biedt de mogelijkheid de centrale hoorverwerking met betrekking tot deze aspecten te verbeteren.


De basis van de auditieve training is een door Holger Raddatz speciaal voor dit doel ontwikkelde verzameling van instrumentale muziek, gezang, spraak en geluiden. Voor iedere persoon wordt daaruit een voor hem/haar passende keuze samengesteld. In het onderzoek worden verschillende tests voor de beoordeling van het gehoor uitgevoerd.

Op basis van de verkregen resultaten wordt voor elke cliënt een precies op zijn behoeftes afgestemde trainings-CD geproduceerd. Met de CD wordt thuis meestal 6 keer per week voor telkens 10 minuten met een koptelefoon geoefend. Na 6 - 12 weken wordt er een nieuwe test bij de Benaudira therapeut gedaan. Daarna wordt een op het actuele verkregen audiogram aangepaste CD vervaardigd. In totaal worden er 3 tot 5 audiogram- onderzoeken bij de therapeut gedaan over een jaar verdeeld.


Wanneer Benaudira auditieve training?

Herkent u dit?
– niet stil kunnen zitten
– snel afgeleid zijn
– veel fouten in een dictee ondanks veel oefenen
– verwisseling van op elkaar lijkende klanken
– langzaam lezen
– moeilijk leren schrijven
– moeite met taalbegrip
– onzekerheid bij zinsbouw en grammatica
– moeite om woorden in lettergrepen in te delen, bijv. ”te-le-foon”
– moeilijkheden met het begrijpen van de zin bij het lezen
– moeite om woorden of lettergroepen als geheel te herkennen, bijv. O-P-A
– onzekerheid bij het onderscheiden van lange en korte klinkers
– stoornissen/ vertragingen bij het verwerven van spraak
– moeilijkheden met de zinsvorming
– stoornissen in de woordenstroom (stotteren)
– verwisselen van woorden

Problemen met aandacht en concentratie:
Snel afgeleid zijn en concentratieproblemen kunnen door een onevenwichtige auditieve waarneming veroorzaakt worden. Wanneer iemand geen goed evenwicht heeft in de waarneming van lage en hoge frequenties, hoort hij storende geluiden harder dan het zinvolle en betekenisvolle geluid (zoals bijv. spraak). Kinderen met een onevenwichtige centrale auditieve waarneming moeten veel meer concentratie opbrengen om belangrijke delen van een gesprek te kunnen verstaan en om de achtergrondgeluiden uit te filteren. Deze voortdurende inspanning is in feite een overbelasting. Vanuit deze overbelasting raakt het kind dan in een concentratiezwakte en is snel afgeleid. De aandacht wordt minder, omdat het te vermoeiend is om zich nog langer te concentreren. ADD is niet altijd de juiste diagnose in deze context.
Sommigen compenseren hun overbelasting door overdreven activiteit of zelfs door agressief gedrag, maar ook fysieke symptomen zoals hoofdpijn zijn mogelijk. ADHD is niet altijd de juiste diagnose in deze context.
Door het herstellen van het evenwicht bij het horen kan een belangrijke deel van de oorzaak van de overbelasting uit de weg worden geruimd.
Kinderen valt het dan makkelijker de stem van de leerkracht te volgen. Ze hebben minder kracht nodig om het onderwijs te volgen.


Problemen met lezen en schrijven:
Heel vaak speelt een auditieve verwerkings- en waarnemings stoornis een belangrijke rol bij problemen met lezen of met spelling. De diagnose dyslexie is in deze context niet altijd de juiste diagnose.
Als iemand de spraak niet optimaal hoort, kan dat óók tot problemen bij het lezen en schrijven leiden. Het spraakcentrum in de hersenen is verantwoordelijk voor het verwerken van gehoorde, gelezen, geschreven en gesproken taal. Stoornissen van de waarneming en de verwerking van hetgeen wij horen kunnen er bijvoorbeeld toe leiden, dat soortgelijk klinkende taalklanken niet onderscheiden kunnen worden. ”Jeugd” wordt ”deugt”, ”taal” wordt ”daal”, en ”water” wordt ”later”. Voor een kind, dat zulke taalklanken al in het gehoor niet kan onderscheiden, is het leren van de juiste spelling natuurlijk zeer moeilijk.

De Benaudira auditieve training traint die taalklanken, die voor het kind een probleem zijn. Daartoe worden instrumentale muziek als ook gezongen liederen en gesproken teksten met specifieke taalklanken individueel aan het gehoorvermogen van het kind aangepast en als trainings CD vervaardigd.

Wilt u meer lezen over problemen met lezen en schrijven? Klik dan hier.

Problemen met spreken:
Als iemand niet optimaal hoort of het gehoorde niet correct verwerkt, kan hij niet goed waarnemen wat de anderen zeggen en niet controleren of hetgeen hij zelf zegt juist klinkt. Dit heeft uitwerking op de klankvorming en de uitspraak. Beide kunnen belemmerd zijn, als de gehoorverwerking niet evenwichtig functioneert. Zo worden klanken helemaal niet gesproken, ofwel door andere klanken vervangen; bijvoorbeeld wordt van ”zool” in plaats van ”school” gesproken. Als woorden niet correct gehoord kunnen worden, wordt het juiste benoemen van dingen moeilijker.

De Benaudira auditieve training biedt hier de mogelijkheid het horen, de gehoorverwerking en daardoor ook het verstaan en de weergave van spraak te verbeteren.

Bij spraakstoornissen kunnen ook andere oorzaken, zoals bijvoorbeeld een zwakke mondmotoriek aanwezig zijn. Deze kunnen niet met de auditieve training behandeld worden. Vaak werken echter meerdere factoren samen bij het ontstaan van spraakstoornissen. Als het lukt met de auditieve training de centrale gehoorverwerking uit te balanceren en positief op het samenspel van beide hersenhelften in te werken wordt een goede basis voor een vloeiend en vlot spreken gelegd.

Problemen met horen:
– auditieve verwerkings- en waarnemingsstoornissen
– tinnitus (oorsuizen)
– centrale slechthorendheid
– hyperacusis (Grieks voor: Ik hoor teveel)

Tinnitus
Tinnitus uit zich door oorsuizen oftewel oorgeruis, dat meestal subjectief ondervonden wordt. Voor de betrokken mensen betekent hun tinnitus vaak een enorme verslechtering van de levenskwaliteit. Actuele onderzoeken bewijzen: tinnitus kan door auditieve training afnemen of zelfs verdwijnen. Tinnitus ontstaat door een verkeerde schakeling van neuronen in de hersenen. Het vermogen van de hersenen, latent aanwezige zelf veroorzaakte geluiden als niet nodig te herkennen en te filteren, is verstoord. Gelukkig kunnen de hersenen tot op een hoge leeftijd getraind worden. Doel van de auditieve training is de centrale gehoorverwerking zo in evenwicht te brengen, dat de hersenen dit oorsuizen niet meer veroorzaken.

Holger Raddatz en Manfred Braig hebben in 2004 en 2005 een verkennende studie naar behandeling van tinnitus door individuele auditieve stimulatie uitgevoerd. 50% van de deelnemers heeft een duidelijke verbetering of een voortdurende bevrijding van de klachten ervaren. Onder de deelnemers aan het onderzoek waren slechthorende en niet slechthorende patiënten. In de groep van de niet slechthorenden heeft 75% verbetering ervaren of heeft helemaal geen last meer van hun specifieke klachten.