Werkwijze
Intakegesprek
Na het eerste contact maken we een afspraak voor een intakegesprek. Hiervoor kom ik bij u thuis. We bespreken de voorgeschiedenis van uw kind van nul tot nu. Uw kind hoeft hierbij niet aanwezig te zijn. Het gesprek neemt ongeveer twee uur in beslag. Aan het eind van het gesprek bepalen we met elkaar of een onderzoek nodig is.
Onderzoek
Via een onderzoek brengen we de ontwikkeling in kaart. Dit onderzoek vindt plaats in mijn praktijkruimte. Het onderzoek duurt ongeveer 2 - 3 uur. Het kan ook worden opgesplitst in twee kortere sessies.
Tijdens het onderzoek worden de volgende gebieden getest:
- reflexen
- motorische ontwikkeling
- zintuiglijke waarneming
- evenwicht
- visuele waarneming
- lateraliteit
- ruimtelijk inzicht
Rapportlezing
Tijdens dit bezoek, wat ongeveer 1,5 uur in beslag neemt, licht ik de resultaten van het onderzoek toe. U ontvangt hiervan een uitgewerkt rapport. Dit rapport kunt u gebruiken om de beschrijving van de ontwikkeling eens rustig door te nemen. Daarnaast is het een handig hulpmiddel om bijvoorbeeld de leerkracht te informeren.
Vervolgroute reflexintegratie
Wanneer er sprake is van niet-geïntegreerde reflexen, leg ik het thuisprogramma uit en demonstreer de eerste oefening(-en). Na dit bezoek kunt u zelf thuis meteen aan de slag. Om het effect van het thuisprogramma te evalueren wordt u na 6 weken terugverwacht. Het herhalingsonderzoek duurt ongeveer één uur en bestaat uit:
- controle van de oefeningen die thuis zijn gedaan
- testen van de reflexen op hun aan- of afwezigheid
- het aanpassen van de oefening(en)
Het thuisprogramma helemaal doorlopen duurt ongeveer één tot anderhalf jaar.
Vervolgroute bij reeds geïntegreerde reflexen
Wanneer er geen sprake is van niet-geïntegreerde reflexen, starten we, indien nodig, een begeleidingstraject om de hulpvraag op te lossen en de oorzaak van het probleem aan te pakken. Uit het onderzoek is dan al gebleken waar de ontwikkeling is blijven steken. Met behulp van spel en oefeningen krijgt de ontwikkeling weer een zetje, waardoor een kind niet meer wordt belemmerd in bewegen en leren. In overleg bepalen we de frequentie van de sessies.
Na het eerste contact maken we een afspraak voor een intakegesprek. Hiervoor kom ik bij u thuis. We bespreken de voorgeschiedenis van uw kind van nul tot nu. Uw kind hoeft hierbij niet aanwezig te zijn. Het gesprek neemt ongeveer twee uur in beslag. Aan het eind van het gesprek bepalen we met elkaar of een onderzoek nodig is.
Onderzoek
Via een onderzoek brengen we de ontwikkeling in kaart. Dit onderzoek vindt plaats in mijn praktijkruimte. Het onderzoek duurt ongeveer 2 - 3 uur. Het kan ook worden opgesplitst in twee kortere sessies.
Tijdens het onderzoek worden de volgende gebieden getest:
- reflexen
- motorische ontwikkeling
- zintuiglijke waarneming
- evenwicht
- visuele waarneming
- lateraliteit
- ruimtelijk inzicht
Rapportlezing
Tijdens dit bezoek, wat ongeveer 1,5 uur in beslag neemt, licht ik de resultaten van het onderzoek toe. U ontvangt hiervan een uitgewerkt rapport. Dit rapport kunt u gebruiken om de beschrijving van de ontwikkeling eens rustig door te nemen. Daarnaast is het een handig hulpmiddel om bijvoorbeeld de leerkracht te informeren.
Vervolgroute reflexintegratie
Wanneer er sprake is van niet-geïntegreerde reflexen, leg ik het thuisprogramma uit en demonstreer de eerste oefening(-en). Na dit bezoek kunt u zelf thuis meteen aan de slag. Om het effect van het thuisprogramma te evalueren wordt u na 6 weken terugverwacht. Het herhalingsonderzoek duurt ongeveer één uur en bestaat uit:
- controle van de oefeningen die thuis zijn gedaan
- testen van de reflexen op hun aan- of afwezigheid
- het aanpassen van de oefening(en)
Het thuisprogramma helemaal doorlopen duurt ongeveer één tot anderhalf jaar.
Vervolgroute bij reeds geïntegreerde reflexen
Wanneer er geen sprake is van niet-geïntegreerde reflexen, starten we, indien nodig, een begeleidingstraject om de hulpvraag op te lossen en de oorzaak van het probleem aan te pakken. Uit het onderzoek is dan al gebleken waar de ontwikkeling is blijven steken. Met behulp van spel en oefeningen krijgt de ontwikkeling weer een zetje, waardoor een kind niet meer wordt belemmerd in bewegen en leren. In overleg bepalen we de frequentie van de sessies.