Via beweging de ontwikkeling een boost geven en zo de basis verstevigen om tot leren te komen!

Kernvisie Methode


Wanneer een kind uitdagingen heeft in het automatiseren, of uitdagingen heeft op het gebied van lezen, spelling of rekenen, soms al met een dys-etiket op zak (zoals bijvoorbeeld dyslexie, dyscalculie) kan dat heftige gevolgen hebben. Denk aan concentratieproblemen, faalangst, negatieve gedachten (“Er is vast iets mis met mij” “Ik leer het nooit!”), angsten, slaapproblemen niet naar school willen of durven, bedplassen … de lijst is eindeloos!

Zeer regelmatig zien de ouders en de leerkrachten een verschillend beeld. Op school komt het er niet uit, terwijl de ouder het gevoel heeft dat het er wel degelijk in zit. Het is een machtig interessante speurtocht om vanuit de originele hulpvraag (bijvoorbeeld ‘spellingproblemen’ of ‘faalangst’) te puzzelen naar de ultieme oorzaak! Ik geloof in ieder kind. En ik hecht niet zo veel waarde aan de etiketten. Je bent wie je bent en met je eigen aardigheden zal je het moeten doen in dit leven. En hoe doe je dat nou op de - voor jou - meest handige manier?

Vaak start ik vanuit reflexintegratie en als de leervoorwaarden op orde zijn kunnen we de leerachterstanden gaan wegwerken. En dan doen we natuurlijk niet méér van hetzelfde! Dan zoeken we een ándere weg! Een deel van de kinderen heeft de voorkeur om met hun rechter hersenhelft te denken. Dit betekent dat zij visueel en gevoelsmatig zijn ingesteld. Ze denken in beelden in plaats van in woorden en ze associëren er op los, waardoor de omgeving denkt: ‘dromerig’ of ‘afgeleid’. Als de leerkracht een bus-som dicteert (er zitten 2 mensen in de bus en er stappen er bij de eerste halte 3 in en bij de volgende halte 5 uit) gaan ze in gedachten via de bus die hen in de vakantie naar de stad bracht, naar dat heerlijke aardbeienijs wat je daar in het centrum kon eten, naar de aardbeienvlaai die oma altijd heeft als ze jarig is en zo komt het dat ze ineens aan het uitrekenen zijn hoeveel nachtjes ze nog moeten slapen tot hun eigen verjaardag.

Herhalen helpt deze kinderen niet om hun lange termijngeheugen te vullen. Hun gedachten worden steeds onderbroken waardoor het automatiseren niet lukt.

Ik help kinderen die tegen dit soort leerproblemen aanlopen, naar een andere leerstrategie (de Kernvisie methode) waardoor ook zij zich de dingen kunnen eigen maken die school van hen verwacht.

Links en rechts? Hoe zit dat dan?
In de linkerhersenhelft vindt de logica plaats (letters, woorden, cijfers, volgordes en analyses). Is dat je voorkeurskant (net zoals je een voorkeurshand, - voet, -oog en -oor hebt) dan leer je graag stapje voor stapje. In de rechterhersenhelft zitten alle zaken die wij nodig hebben om praktisch bezig te kunnen zijn (ruimtelijk inzicht, overzicht, dimensie, verbeelding, emotie, gevoel, ritme en muziek en kleurherkenning). Als dat je voorkeurskant is ga je meteen een poging doen om de oplossing te vinden en kijk je dan of je het goed hebt gedaan. In de spellinglessen op school laten we kinderen met behulp van de regels beredeneren hoe een woord geschreven moet worden. Kinderen (én volwassenen) die rechtsbreinig sterker zijn, haken af bij de uitleg. Ze willen het eindresultaat zien, een beeld hebben van het woord wat er uiteindelijk moet komen te staan! Dat sluit aan bij de sterkst ontwikkelde manier van leren.

Hoelang duurt dat dan, zo’n andere leerstrategie aanleren?
Deze nieuwe leerstrategie aanleren duurt zo’n 6 á 8 coaching sessies, waarin uw kind zichzelf de technieken uit de Kernvisie methode eigen maakt.
De afspraken zijn eens in de drie weken, zodat uw kind de gelegenheid heeft om zichzelf het geleerde eigen te maken.
Daarbij hebben we u als ouder heel hard nodig! U bent er dus altijd bij! Na het eerste afspraak gaat uw kind met de basis methodiek naar huis, en gaat het meteen ervaren dat het op de nieuwe manier wel lukt.
In de volgende keren worden steeds nieuwe stukjes stof aangereikt. Niet alles is altijd voor iedereen nodig maar wat aan de orde kan komen is:

• Lezen
• Spelling
• Lange klank/ korte klank
• Twee letterklanken (eu, au, ou etc.)
• Tegenwoordige tijd, verleden tijd, voltooid deelwoord
• Automatisering rekensommen en de toepassing ervan
• Automatisering tafels en de toepassing ervan
• Topografie
• Leren van grote teksten
• Klokkijken
• Concentratie verbetering
• Faalangst bestrijding
• Verbetering zelfbeeld

Kunnen we eerst even van gedachten wisselen?
Ook hier beginnen we altijd eerst met een vrijblijvende intake. Daarin stellen we samen vast of we denken dat er resultaat te behalen valt met een andere leerstrategie (of dat er (eerst) iets anders nodig is). Wanneer je kind weer vertrouwen krijgt in zijn eigen manier van leren zal je zien dat het plezier in leren weer terugkomt!

De Kernvisie methode is ontwikkeld door Wim Bouman. Voor meer informatie bezoekt u zijn site: www.kernvisiemethode.nl. Soms is vergoeding vanuit jeugdzorg mogelijk!

Voor meer informatie over kindercoaches klikt u hier, of klik onderstaand logo.

Kernvisie methode bij kindercoaching